Vielse i Moske`

Mandag 12.Mars 2012 – Jeg & Bayram giftet oss på religiøst vis i Moske`. Flere har kommet med spørsmål om hvordan dette var,så kan fortelle litt kort om det her.

Vi hadde snakket en del om dette med religiøst ekteskap på forhånd. Også lenge før jeg valgte og konventere til Islam. Bayram hadde veldig lyst til dette, og for han betyr det faktisk mer å ha et religiøst ekteskap enn et ekteskap «på pairet», (registrert ekteskap).

Vi ønsket og gjøre dette før Bayram reiste hjem til Tyrkia, så det ble gjennomført ganske spontant faktisk. Vi var jo som sagt enige om dette på forhånd,men hadde egentlig ikke snakket noe særlig om når, før vi plutselig en ettermiddag fannt ut at nå gjør vi det.

// Ny gift og lykkelig!

Vi dro i Moske` og ble møtt av Imamen og noen andre som er der. Vi hadde en fin samtale om livet,kjærligheten,samlivet og ekteskap. Hvor viktig vi er for hverandre,hvor viktig samtaler,respekt og samvær er. Samtalen vi hadde var så varm,fin og god at jeg var nesten på gråten.

Da det var klart for og inngå selve ekteskapet, var det egentlig akkurat som man gjør det i kirken. Først var det meg «Vil du May-Lise ta Bayram som din ektemann? Vil du elske og ære han ……»  «Vil du Bayram ta May-Lise ……»  Jeg tok det på Norsk,mens Bayram fikk det på Kurdisk. Da han skulle svare kom det et klart og tydelig Norsk «JA» ut av munnen hans,mens han så på meg med sine vakre smilende øyne. Lykkerus!

Imamen og de to vitnene vi hadde ba en bønn for oss, og vips så var vi mann og kone. Dette ekteskapet er ikke et godkjennt ekteskap,så vi fikk jo tilbudet om og komme tilbake, ha med papirer og kunne «ta det engang til», men vi takket nei. Vi er gift på lik linje med andre som gifter seg i kirken,hos sorenskriveren etc, bare at vi nå er gift i Islam. Vi avsluttet med seker ( som er Tyrkisk for sukker) baklava og cay selfølgelig. Samtalen fortsatte med Imamen som fortalte mye fint om familiverdier og som beæret oss med at om vi fortsatte i den retningen vi gjorde nå, kom vi til å være veldig bra for hverandre hele veien,få en god familie og leve et godt og lykkelig liv. Det ga meg en trygghet og en veldig god følelse.

Vi har bestemt oss for og ha selve bryllupet til høsten i Adana. Da blir det bryllups fest og vi skal signere papirer. Så det blir kjempe spennende,gleder meg til det. Håper at vertfall mamma og pappa får muligheten til og komme, det er trossalt ganske langt å reise,så har ikke fått noe kjempe respons fra resten av familien på akkurat den ideen. Men vi begge ønsker virkelig at familien til Bayram skal få ta del i dette, å da er det faktisk det eneste alternativet og holde bryllupet i Tyrkia.

Når man gifter seg i Islam er det veldig vanlig å få en del gull av mannen sin. Så da jeg var i Adana i April var vi å kikket litt på hva jeg ønsket meg. Så jeg gleder meg til å se hva mannen min finner til meg. Dette er gull som jeg kan selge om jeg skulle havne i en vanskelig økonomisk situasjon. Men jeg kjenner meg selv så godt at jeg blir personlig aldri å gjøre det.

 

Viss det er noen spørsmål rundt religiøst ekteskap,send meg gjerne en mail på :  mayliseedvardsen@hotmail.com eller skriv i kommentarfeltet,så skal jeg svare etter beste evne.

2 thoughts on “Vielse i Moske`

  1. nydeligste May-Lise ♥ så glad førr dokker å at du vælg dette førr dæ e heilt utrulig bra 🙂 du e så ærlig….mot dæ sjøl..æ e heilt imponert hær æ sett….takk førr nydelig historie vænnen 🙂

Legg igjen en kommentar

