BESØKS VISUM

Hvordan gå fram for å søke besøksvisum fra Tyrkia til Norge:

Har hentet en del informasjon fra UDI sine hjemmesider og Norway`s official site in Turkey . Begge siden har veldig mye nyttig informasjon og greie oversikter, så stikk innom her og les nøye dersom dere skal søke visum til deres kjære i nermeste framtid!

Først å fremst sendte vi inn elektronisk søknad via UDI sine hjemmesider. For og få denne søknaden innsendt må pass,navnet på garantist og oversikt over søkers søsken`s fødselsdatoer,bosted og fulle navn være klart for og fullføre søknaden. Når man sender inn elektronisk slipper man stille seg i kø på ambassaden i Ankara. Man får enkelt og greit en time, og det er veldig okay å ha noe konkret å gå ut i fra. Dere søker C-visum (Shengen visum).

Det Bayram hadde med var:

  • Coverletter (dette får man tilsendt på mail,da elektronisk søknad er sendt inn og gebyret er betalt)
  • PASS ( må være gyldig minst 3 mnd. etter hjemreise)
  • 4 x PASSFOTO
  • INVITASJON (fra meg)
  • REISEFORSIKRING ( som dekker minst 30,000Euro)
  • KONTOUTSKRIFT 3 SISTE MÅNEDER
  • EIER DOKUMENT ( dersom man eier noe som hus/leilighet,bil,land etc.)
  • GARANTIERKLÆRING (Også fra meg.Husk og få den stemplet!!)
  • REISEDOKUMENTASJON ( tur/retur Tyrkia-norge)
  • FAMILIEBOKA ( en oversikt over alle familiemedlemmene)

Alle papirene som er på Tyrkisk MÅ oversetter til Norsk eller Engelsk. Dette gjeldet ikkereiseforsikringen. Alle dokumenter må leveres i A4 format, og orginale dokument som garatierklæring,reiseforsikring,invitasjon etc. må framvises hos ambassaden, disse får du igjen, mens kopiene blir innlevert. Eneste orginale dokumentet de tar er garantierklæringen. Så husk å kopier alle dokumentene dine!

 

Det jeg hadde med var :

  • KOPI AV PASS (og alle de brukte sidene i passet)
  • PASSFOTO
  • PESONLIG BREV( hvor jeg kort beskrev vår historie og vårt forhold)
  • 2 A4 SIDER MED BILDER ( dette er ikke nødvendig,men en grei måte å dokumentere at dette er ekte)

Jeg skrev og INVITASJON og GARNTIERKLÆRING som står på listen over det Bayram hadde med.

Jeg og Bayram gjorde dette sammen, men for dere som sitter en i hvert land og ønsker og få dette til,finnes det en oversikt og en god del informasjon på Tyrkisk inne på Norways official site in turkey, som jeg linket til i øverste del av innlegget.

Jeg håper dette var til hjelp for noen av dere. Jeg tror og håper jeg har fått med alt. Viss dere lurer på noe utover dette legg igjen spørsmålene deres i kommentarfeltet eller send meg en mail på:  mayliseedvardsen@hotmail.com

Legg igjen en kommentar

