BIKINI

Eller i mitt tilfelle burkini. Da jeg var i Tyrkia skaffet jeg meg burkini. Tenkte å skrive litt kort om det her,siden en av leserne mine spurte om hvordan det var.

Min første strandtur i burkini.

Jeg skal ikke putte under en stol at jeg følte meg dum,tildekket,flau og hadde en million tanker som fløy gjennom hodet mitt den første timen,men pytt pytt! Det føltes helt greit,ikke noe negativt ved det for min del var det jeg kom fram til. Hadde jeg vert et strand dyr og en sol slikker, hadde jeg nok aldri ønsket meg en sånn, men jeg er verken det ene eller det andre. Å da jeg fikk to tomler opp fra en dame som satt å pekte på meg og snakket om seg til sin familie eller reisefølge, da var jeg ikke i tvil lengre.

Kort fortalt om den muslimske badedrakten. Burkinien er som en heldekkende badedrakt som kommer med hette og hodeplagg. Den finnes i alle tenkelige farger og modeller. Disse draktene tilfredsstiller de religiøse kravene Islam stiller til kvinner som skal svømme eller være på stranden.

Jeg brukte ikke hetten som fulgte med, dette er jo et valg jeg selv tok. Mens de fleste jeg har sett til nå også har brukt denne hetten. Som jeg nevner så finnes det utallige mange modeller. Min består av bukse,genser,hette og hodeplagg. Den er i lycra stoff som gjør den behagelig og /bade/svømme i. Har testet den både i vann og basseng.

Siden jeg kun har brukt den et par tre ganger,kan jeg ikke fortelle noe mer enn det jeg har til nå. Alt man foretar seg krever tilvenning, også dette.

12 thoughts on “BIKINI

  1. Er det ikke bittert at du må dekke deg til når de andre jentene der nede får bruke bikini og ellers kle seg som de vil? Hvordan blir det når han kommer til norge, må du dekke deg til her også?

    • Nei ikke i det hele tatt. Jeg velger det jo selv. Føler meg mer «kvinne» enn de fleste jeg ser gatelangs…
      Jeg vil jo, jeg blir ikke tvunget. Jeg har heller aldri vert noe bikini person, liker ikke stranda i grunn, men burkini funket overaskende fint for meg:)
      Når han kommer hit blir det annerledes. Jeg er ikke klar for det «her hjemme». I Tyrkia er det annerledes. Der er hans familie,kultur og vår religion.

      • Er du og din mann veldig konservativ og sterkt religiøs? I tyrkia og andre muslimske land er det mange unge jenter/damer som bruker bikini, ikke dekker til håret, kler seg som de vil og drikker alkohol, de er mye mer moderat muslim. Litt av en overgang å gå fra å leve et «norsk» liv til ekstremt religiøst liv.

      • Nei vi er ikke i nærheten av å være sterkt religiøs. Men vi har våre ting vi følger.
        Ja det er mange som går kledd som oss i vesten og drikker alkohol. Men det er deres synd,ikke min. jeg og går kledd «som vanlig» her hjemme. Men for meg er det viktig og prøve ut, å da synes jeg det å kle seg og dekke håret i Tyrkia var en bra start. Jeg har jo ikke konvertert for ingenting 🙂
        I Norge går det forresten helt fint med tights, han har jo bodd sammen med meg her i 3 mnd i Alanya bruker jeg også tights 🙂
        Det er heller ingenting han har sagt at jeg ikke får lov til, hva han liker og ikke er en annen ting.

      • Og jeg leste jo også et innlegg hvor du nevnte tights. Fikk intrykk av at du ikke får lov å bruke tights av mannen din, så din nye klesstil virker ikke 100% frivillig. Og liker han ikke tights i alanya så vil han vel neppe like tights i norge. Og jeg forstår at du vil se litt anstendig ut sammen med familien i adana, men i alanya er det jo en helt annen atmosfære.

  2. Synd du ikke fant knæsj rosa 🙂 Syns du e tøff som følge hjertet ditt og virkelig står på for det du trur på. Burkini e bra! Syns så synd på de som bade i klær og må sitte i det etterpå i stranda.. Problem yok med burkini 🙂 likte den kjoleversjonen som vi så 🙂

  3. Tusen takk for at du svarte på mitt spørsmål. Problemet er bare at det igjen åpner opp for flere. Jeg spørr i vei jeg, så velger du selv om du vil svare.
    – hvorfor må/bør muslimske kvinner dekke seg til?
    – hvis det av religiøse grunner bør dekke til kvinnekroppen, så bør vel det Gjøres i alle land? Ja hans familie og kultur er Tyrkisk, men om det er et religiøst grunnlag for å dekke seg til bør vel det gjelde hvor enn man befinner seg? Da troen på Gud/ Allaha ikke er bundet til noe land, ei eller hans eksistens.

    Jeg stiller disse spørsmål i god mening, da du lærer meg så mye i dine delinger/blogg.

    Takk 🙂

    • Bare hyggelig Monica. Det er heller ingen problem at du spør, det er bare sunt å stille spørsmål.
      I Koranen står det at kvinner skal dekke til sin skjønnhet. Man skal egentlig ikke stille spørsmål til Koranen,da dette er Allahs ord, og man skal leve etter den (LES: Som muslim skal man ikke stille spørsmål).
      Tildekning gir kvinner anstendighet, respekt og verdighet og beskytter henne fra skade og ondskap fra samfunnet ved å dekke hennes skjønnhet sies det.

      Det er helt riktig det du skriver at man som religiøs bør dekke seg til uansett hvor i verden man befinner seg. For meg personlig er jeg i en «nybegynner fase», og dekker meg pr. nå kun til når jeg er i Tyrkia. Her hjemme går jeg kledd normalt, men anstendig. Dette av forskjellige grunner,som jeg ikke ønsker og komme nærmere innpå.

      Håper du fikk svarene du var ute etter. God helg 🙂

  4. fin blogg du har 🙂 Har vært i Adane en gang jeg også, stor by og veldig varmt. Kan jeg spørre om mannen din er tyrkisk eller kurdisk? Dere ser iallefall veldig lykkelig ut sammen.

    • Tusen takk 🙂
      Hvor i Adana var du? Ja det er en veldig stor by. I sommer månedene er det veldig varmt, men på en helt annen måte enn feks.Alanya. Vinteren derimot er iskald, og jeg måtte gå til innkjøp av vinterjakke.
      Mannen min er Kurdisk.
      Vi er veldig lykkelige ❤

Legg igjen en kommentar

