Kurban Bayram 2012

Årets kurban Bayram var ikke like spennende som i fjor. Av den enkle grunn at i år visste jeg hva som skulle skje, hordan det foregikk og sist men ikke minst jeg lærte fra fjor året at jeg var smart om jeg IKKE spiste seker overalt hvor de tilbydde meg det.

Første dagen var det familie som sto i fokus. Et helt bord i gangen dekket med alt fra sukkertøy til kaker,baklava og frukt. Barna kom fortløpende på døra for og ønske oss en fin bayram, noen slo til med en liten sang, dette i bytte mot og få med seg et sukkertøy eller tre. Dette kan sammenlignes med julebukk hjemme i Norge. De fleste hadde pyntet seg, så godt som de nå klarer det. For de som kjenner Tyrkia, vet dere sikkert det meste om stilen de fleste kjører. Jeg for min del dro på meg et langskjørt,støveletter og følte meg igrunn ikke helt fresh med tanke på sammensetningen, men med pøsregn utenfor dro jeg med meg paraply og var fornøyd med og være tørr. Så lenge det varte, det regnet trossalt sidelengs…

Det var inn og ut med besøk av familie og venner hele dagen. Vi hadde og en runde hos de nærmeste naboene og dro deretter rundt til tanter og onkler. Jeg kom hjem vel frnøyd, med lommene fulle av sukkertøy og uten mageknip, der hadde jeg lært av fjoråret. Dagen etter var det dags for Årets kurban. Det gikk vi glipp av med kun noen få minutter. Vi rakk ikke hjem i tide, men når jeg tenker meg om var det like greit. I fjor sto jeg og grein mens jeg fotograferte det hele, mens svigerfar ikke kunne annet enn å le av meg. Men det gjorde godt i hjertet og gi vekk til de som ikke har så mye og rutte med. Gode tanker og gode gjerninger gjør godt i hjertet vet dere.De neste dagene gikk egentlig som normalt. Vi fikk besøk av et venne par  eller han er en venn, hun er fra Russland, trenger jeg si mer? Men altså hun var grei, hun hadde faktisk en hjerne og ikke minst hun hadde på seg klær! Vi var ute og spiste, kikket oss litt rundt og jeg nøt det og kunne gå gjennom Adanas gater uten og bryte meg gjennom en hel folkemengde. De fleste stedene var stengt, noe som gjorde godt for lommeboka.

Vi har hatt en fin bayram feiring sammen med familie og venner. Kost oss og spist nydelig mat. Håper alle mine muslimske venner der ute har hatt en flott kurban bayram feiring!

Alhamdulila!

2 thoughts on “Kurban Bayram 2012

  1. MAY LİSE!! Usj for ett bilde!! E saa glad for at F skulle jobbe fra 12 paa kurban saa da slapp ae aa bli med opp paa slaktinga! Yeeey for det. Syns enda det e vemmelig at det ble slakta lam i mini sitt navn :S Men godt aa gi vekk til de fattige, og fikk 8kg lammekjött i fryseren saa noe godt e det jo i det!

Legg igjen en kommentar

