Kina seremoni (henna)

En henna seremoni er noe de fleste utfører dagen før bryllupet. Det kalles henna natten. Det finner som regel sted i jenta’s hjem og blant kvinner, men begge sider kan velge å være vert for det.

Vanligvis blir tørr henna brakt av brudgommens familie og den blir delt opp i et sølv eller kobber fat av en kvinne hvis far og mor er i live, og som ikke opplevd noen separasjon.

Vi hadde ikke planer om og lage til noe henna seremoni, noe jeg personlig synes var litt kjedelig, siden jeg vil ha full pakke. Men etter noen samtaler med Bayrams søster, fant vi ut og kun samle jentene og ha det hjemme, uten og lage noe stor fest rundt det. Tradisjonelt og enkelt.

Så på fredag er det tid for kina seremoni som vi kaller det her i Tyrkia. Da skal jeg få være sammen med masse flotte jenter og ikke minst ta del i noe helt nytt og spennende. Gleder meg!

Her er hode pryden jeg viste dere tidligere. Den har jeg kjøpt inn til denne dagen Håper den går fint sammen med den lilla kjolen jeg fikk sydd for noen uker siden. Skal til frisøren og få satt opp håret, og muligens bli sminket. Det spørs, synes de overdriver sånn her når det kommer til make up.

Nå satser jeg på en kjempe fin og spesiell kveld, mamma skal og være med på dette. Det blir kjempe morsomt og dele noen av opplevelsene  mine her nede med henne.

Sist men ikke minst så håper jeg de aksepterer at jeg ikke ønsker og grise til fingrene mine i forkant av den store dagen. Det skal jo «stemples» en gullmynt inni hånda mi, tror jeg, før de så skal lukke det hele med  noe Vel nok spekulering, tiden vil vise og jeg sier atter en gang at jeg gleder meg!

Litt info om henna seremoni hentet fra google:

Historien om henna kan spores tilbake til 2100 f.Kr.. Den har blitt brukt av de tidlige babylonske, sumerisk sivilisasjoner.

Bruk av henna startet for tusenvis av år siden i India. Den ble brukt som kroppsmaling til pryd av konger og dronninger før Mughal Era.

Henna har alltid vært betraktet som beskyttende og har i århundrer vært brukt under forlovelse, ekteskap og barnets fødsel. 
Det betyr fruktbarhet og velstand.

Etter å forberedt bruden, med et rødt slør pyntet med ornament plassert over hodet, blir hun ført inn i midten med hymner og sanger om henna.

Har dere vert med på en kina (henna) seremoni før?

2 thoughts on “Kina seremoni (henna)

  1. Blir spennende da! Men be de være forsiktig med henda dine så du ikke ender opp med orasje hender!! Også anbefaler jeg deg å sminke deg selv så du ikke blir blå over det hele 🙂 De er veldig glad i blå øyensminke her nede har jeg sett, grøss 🙂

    • Ja det har æ gitt beskjed om, at æ vil KUN ha inni handa, fingrene mine MÅ de la være i fred 🙂 Det går jo ikke akkurat vekk med det første så.

      Jaa i know, da vi va i bryllup forrige helg sminka æ mæ sjøl, å følte mæ mye freshere enn søstra som ble sminka hos frisør. Å JA ka e d me den blå fargen?? Jeg skal å prøve både hår og sminke noen dager i forveien, da skal jeg ta et valg på om jeg sminker meg selv eller ei …

Legg igjen en kommentar

