Henna seremonien vår (Kina)

Fredag var det duket for kina (henna seremoni). Slik som jeg forsto det var det bare den aller nærmeste familien som skulle være med på dette. Og jeg så fram til en liten fest med flotte jenter.

Siden jeg allerede hadde sittet i frisøren i mange timer og farget hår, fikset negler og nappet bryn, fikk jeg de like greit til og lage en passende frisyre til hodepryden.

Vi kjørte hjemover, og da jeg åpnet bildøren møtte jeg jublende tanter og søstre. Kurdiske farger flagret imellom og jeg ble geleidet inn i huset. Da jeg kom inn kunne jeg ikke annet enn å gape, samtidig som det bredeste smilet kom fram. Hele huset var fullt, og da mener jeg fullt. Jeg måtte presse meg gjennom folkemengden for og komme meg dit jeg skulle.

Musikk på full guffe, dansende damer, flagrende sjal og jubelen sto i taket. I en times tid var det kurdisk dans inne i det ene rommet, før vi beveget oss utenfor.

Vi beveget oss ut for selve seremonien. Jeg og Bayram ble passert i hver vår stol. De plasserte et rødt sjal over hodet mitt, mens alle danset rundt oss mens de sang henna sanger. Noen bar fat med lys og henna. Sånn holde de på til jeg begynte og gråte.  Da kunne Bayram ta av meg sjalet og kysse meg i pannen. Først da kunne de markere oss med henna. Hele seremonien ute var for meg veldig sterk, og følelsene mine boblet rundt i hele kroppen.

Vi hadde en kjempe fin kveld, og det var en opplevelse for livet. Mammaen og pappaen min fikk og ta del i det, og tror de synes det var kjempe spennende. Har forresten hatt en lillebror som ikke er helt stødig på hånden til og fotografere, det merkes!

Og siden jeg fikk dette spørsmålet på facebook, så skriver jeg det her og at henna er ikke ekte tatoveringer, og det går vekk etter noen uker. Henna står for fruktbarhet og velstand å er beskyttende.

Et lite tips til dere som skal ha henna seremoni i framtiden, IKKE åne hendene når de skal smøre på henna, da vil du motta en sum penger fra din svigerfar!

 

 

 

 

9 thoughts on “Henna seremonien vår (Kina)

  1. Du var nydelig! Og den hodepryden; du så ut som en disneyprinssesse 😀

    Sååå ett lite wish hvis det er mulig; Om du kan lage ett «samle»innlegg om EØS? Jeg har klart å få Visar med på dette nå så hadde vært litt skoj å lese:))

  2. Så nydelig du var, og kjempemorsomt å se alle bildene! 😀 Blir i så godt humør av de^^ Må ha vært utrolig morsomt, og for en opplevelse! ❤

Legg igjen en kommentar

