Er jeg en annen?

Da jeg i 2012 konverterte til Islam og ble muslim, valgte jeg og være åpen og ærlig rundt valget jeg tok. Rett og slett fordi jeg vet de fleste rundt meg ikke kom til og skjønne noe særlig av valget jeg tok, det kom til og bli mange spørsmål og ikke minst jeg ville ha sjansen til og gi noen kunnskap om noe mange er uviten om. Det er jo faktisk sånn at mange blir positivt overasket når de lærer om Islam. Og at det faktisk er  forskjell mellom Islam og muslimer.

IMG_2555

Det jeg undrer meg over ofte er hvorfor folk rundt en tror det at man blir et annet menneske bare fordi man konverterer. En ting er jo og forandre på ting man gjør, en annen ting er og forandres som person, den man er. Ja selvfølgelig noen kan jo forandre seg drastisk, men det kan jo andre mennesker også gjøre. Av så lite som og være fri for røyk, eller andre personlige ting. Men de er det ingen som snakker høylytt om?!

Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg har forandret meg dette siste året. Ikke bare fordi jeg har konvertert, selv om det har hatt innvirkning på mange av valgene jeg har tatt. Jeg har også møtt mannen i mitt liv, begynt og planlegge framtiden og har innsett mange ting om verden rundt meg, livet og meg selv. Jeg har forandret meg i en svært positiv retning, og jeg føler meg for første gang i livet som et bra menneske. Jeg har mer forståelse for det som foregår rundt meg og jeg har innsett hvor ubeskrivelig viktig familien min er. Jeg respekterer mennesker og deres valg, og jeg har funnet roten til og ha det bra. Livsgnisten er tilbake!

IMG_6133

Dette er jo en veldig forenklet forklaring på ting som har forandret seg hos meg den siste tiden. Skulle jeg gått til fordypning av alt hadde dette innlegget aldri blitt ferdig, men her er nok til at dere skjønner greia. Men på tross av alle forandringene så er jeg jo fortsatt meg selv, May-Lise. Jeg er den samme jenta jeg var for akkurat et år siden da jeg satt hjemme i Svolvær sammen med familien min. Jeg er muslim og jeg tror på Allah, men jeg er jo meg selv! Jeg er veldig takknemlig for at familien min har vært positive og respektert valget mitt. De har og sett forandringene, samtidig som de har sett meg, for jeg er jo den samme. Jeg har forandret mye, men ikke forandret den personen jeg er!

Hvorfor tror alle at man forandrer seg bare for at man er muslim eller vil bli det? Det er helt feil, og jeg klarer ikke og tenke meg fram til noe annet enn fremmedfrykt i skrivende stund, og det hele er egentlig bare trist. Folk vet for lite, og det er et mindretall som faktisk setter seg ned og leter opp litt informasjon før de bryter ut med noe som er helt på jordet. Det de får servert av de som faktisk vet noe, ler de vekk and so its go on…

 

Har du opplevd noe lignende? Er du konvertitt, og har du forandret deg? 

8 thoughts on “Er jeg en annen?

  1. Jeg syns du er en kjempe herlig og positiv jente! Hvis du har forandret deg, så har du forandret deg til det bedre, og ikke noe annet 🙂 Synes det er viktig at de som ser på valget du har tatt, prøver å åpne seg og se det fra din side. Og faktisk se at du er den samme, og at islam kan gjøre mennesker «bedre», og ikke se det fra den trangsynte siden 🙂 ( ikke at jeg mener at noen av dine venner/ familie ser det på den måten, snakker generelt )

    • Tusen takk Linda 🙂
      Ja jeg har jo forandret meg, men det gjør meg ikke til en annen person enn den jeg er. Jeg har kommet mere «ut av meg selv». Men det kunne jo skjedd om jeg IKKE var muslim også 🙂
      Alt for mange trangsynte mennesker der ute, som IKKE forstår rett og slett. Jeg har vert heldig og møtt LITE negativitet, men jeg vet jo de finnes!

  2. Så flott innlegg! 🙂
    Du virker som ei herlig og flott jente. Muslim eller ikke. Alle burde respektere hverandre og hverandres valg.
    Dette føltes riktig for deg og da var det det riktige valget ditt.
    Og kjempebra at familien din og de rundt deg respekterte valget ditt! 🙂

  3. Jeg har lenge ønsket å konvertere i og med kjæresten min er tyrkisk/muslim, og jeg syntes det virker som en religion for meg, send meg gjerne en mail hvis du kunne fortalt litt om åssen du konverterte 😉

    • Hei Eline.
      Det første jeg biter meg merke i at du skriver er » I og med at kjæresten min er tyrkisk/muslim». Jeg håper at det og konvertere til Islam er noe du ikke gjør for noen andre enn deg selv.
      Har skrevet litt om selve konverteringen min under kategorien ISLAM her på bloggen.
      Om du lurer på noe mer spesifik er det bare å sende meg en mail på mayliseedvardsen@hotmail.com eller skriv gjerne her i kommentarfeltet dersom du ønsker det.
      May-Lise.

      • Selvfølgelig gjør jeg det for meg min egen del! Det jeg mente med i og med kjæresten min er tyrkisk/muslim var at etter jeg har vært med han har jeg fått mer sett på Åssen islam er og har fått interessen av det selv! 🙂

Legg igjen en kommentar

