Oreo Vanilla Cupcakes

I helgen lagde jeg som dere vet noen fantastiske oreo cupcakes, og nå tenkte jeg og dele oppskriften med dere.

Du trenger:

  • 150g mykt smør
  • 3 eggehviter
  • 3,5 dl sukker
  • 1 toppet ts bakepulver
  • 2 ts vaniljeessens
  • 5 dl hvetemel
  • 2 dl melk
  • 20 oreo kjeks

Pisk smør og sukker sammen til en luftig smørkrem. Viktig at smøret har om temperatur så det ikke blir klumpete. Tilsett eggehvitene og pisk godt. Bland i vaniljeessensen . Bland i bakepulver og mel vekselvis sammen med melken til en jevn deig. Del alle oreo kjeksene i fire deler og vend inn i deigen.

Jeg anbefaler og bruke muffinsbrett med papirformer, selv brukte jeg vanlige papirformer, men de ble litt store, som igjen gjorde de svært mektige. del nå kjeksene i to, og legg en halv kjeks i bunnen av formen. fyll i deig og stek midt i ovnen på 175 grader, ca 20 minutter. Avkjøl helt!Cupcakene på bildet er ikke mine, men en god illustrasjon på hvordan de blir seende ut. // Bildet er linket

 

Ostekrem:

  • 250 g kremost (naturell)
  • 175 g mykt smør
  • 2 ss fløte
  • 1 ts vaniljeessens
  • 500 g melis.

Bland sammen smøret og kremosten, det blir best resultat om begge ingrediensene er romtemperert. Ha i essens,fløte og melis og mix til en fluffy ostekrem.

Det fins mange måter og cupcaken på. Du kan blande noen knuste kjeks i kremosten, sette en halv kjeks i kremen når den er påført eller strø knust kjeks over oste toppen. Kun fantasien stopper deg. Selv pulveriserte jeg kjeks og blandet i kremen og sprøytet på topper med en kremsprøyte.

Disse kakene blir utrolig mektige, og man kan fint servere dem uten krem. De ble veldig mektige for min del, men smakte himmelsk. Jeg laget selve muffinsen dagen i forveien og de smakte like godt dagen de ble servert. Kan også fryses ned, både med og uten krem. Et alternativ er jo og lage muffinsen med sjokolade smak. Men jeg snes vaniljen ga en fin balanse.

Enjoy!

 

 

 

Posted in Mat

5 thoughts on “Oreo Vanilla Cupcakes

Legg igjen en kommentar

