2 måneder i Sverige!

I dag er det 2 måneder siden jeg og Bayram reiste hjem fra Tyrkia sammen. Denne gangen veldig klar for og ikke ha hjemreise, avskjed og tårer i tankene. Tiden har flydd avsted, og innimellom føles det ut som han kom forrige uke, selv om det ikke er tilfelle. Ande ganger derimot har jeg fått han helt i vranga og vi har kranglet så ting nesten har fløyet veggimellom.

Men det hele har vært svært positivt, og det har gått mye bedre enn jeg hadde sett for meg på forhånd. Han har egne venner og et sosialt liv, og er heldigvis ikke avhengig av meg på noen måte når det kommer til den delen. Han tar del i de hverdagslige tingene som handling og husarbeid, og hva gjør vel ikke en fru mere fornøyd enn ny vaskede gulv og ferdig middag når man kommer hjem etter en lang dag på jobb? Han trener flere ganger i uken, og snart får han en ny trenings kamerat, nemlig meg!

IMG_6309

Neste steg er og komme i gang med språkkurs her i Sverige. Dette vil gi han et godt grunnlag til vi returnerer til Norge, og skal sette aktivt i gang med jobbsøking og norsk kurs. Vi har enda mange måneder igjen her i Sverige, så det er veldig greit for han og ha noe og gå til, siden han ikke har jobb enda. Men må få skryte litt av mannen min, som er veldig flink til og øve på norsk her hjemme på egen hånd.

I tillegg til disse tingene som jeg har nevnt er det sikkert en hel del som har gått i glemmeboka. Mener det noe jeg legger merke til er det og  komme fra 50 varmegrader i Tyrkia i sommer månedene til vinter i Sverige og -20. Det er ganske stor forskjell. Og han har ikke klaget en eneste gang! Syke forskjeller når jeg tenker meg om …..

Vi har vært veldig heldige så langt. Ikke hatt noen store kultur krasj eller uenigheter, og hverdagen sammen i Sverige går bedre enn noen av oss hadde forestilt seg. Det er jo så klart mye små plukk, men det er jo noe man må forvente når man er fra to helt foreskjellige verdener. Fordelen vår er nok at vi har bodd sammen ett år tidligere, så vi kjenner jo både hverandres vaner og uvaner. Men det er ingen tvil om at det er en stor forskjell på å bo sammen i Tyrkia vs. Sverige.

Jeg er så spent på framtiden, returen til Norge, planen om Tyrkia, jobb og alt det som hører med…

Legg igjen en kommentar

