My kurdish dress ♥

Har den siste tiden fått noen henvendelser både på mail og via Facebook ang. min kurdiske kjole. Så da er det kanskje på tide og skrive litt om den her.

Denne kjolen fikk jeg sydd i Adana i fjor. Jeg dro sammen med svigersøsteren min og plukket ut et stoff jeg synes var fint, og videre dro vi til en dame som skulle sy kjolen.

For stoffet betalte jeg 130 TL, denne prisen er veldig variabel mtp. typen stoff og hvor i Tyrkia du befinner deg. Selve arbeidet kostet meg latterlige 20 TL. Det ble tatt mål, og jeg kunne komme tilbake allerede dagen etterpå for de siste justeringene. Så på to dager var jeg stolt eier av en fantastisk tradisjonell kurdisk kjole.

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

fatimaberivan«Hatten» jeg har på hodet, er bare noen rester av stoffet, siden jeg ikke rakk butikken i tide for en skikkelig hodepryd, slik som vakre Berivan ved min side har. Når det gjelder hva selve kjolen heter så aner jeg ikke det, men jeg er veldig sikker på at om man nevner dette for en kurder vet han hva det er snakk om.

Finnes og mange forskjellige modeller, mye fine stoff og farger og velge i. Jeg skal absolutt få sydd meg flere slike kjoler etterhvert. Neste gang blir det en mørk farge med en lysere harems bukse under i stede for den lange under kjolen, å så klart diamanter. Jeg har kjolen klar i hodet!

Dere som har vært i kurdisk bryllup eller på en henna festival har nok sett mye av disse typen kjoler. Mannen min synes det er kjempe stas når jeg pynter meg i en kjole fra hans kultur og vi drar i bryllup eller andre tilstellinger sammen  

 

6 thoughts on “My kurdish dress ♥

Legg igjen en kommentar

