Bayram`s hverdag

Har fått spørsmål både via mail og i kommentarfeltet om hvordan det går med Bayram her i Sverige. Og jeg må si jeg synes det er kjempe koselig at dere tenker på mannen min også. Jeg har vel skrevet litt om hverdagen vår her tidligere, men det dukker stadig opp nye lesere eller noen som ikke har fått det med seg.

Bayram har det fint her i Sverige, nå har vi akkurat begynt og gå mot lysere tider etter en lang,kald og mørk vinter. Noe han faktisk takler mye bedre enn meg. Jeg har jobbet fult siden vi kom hit, og Bayram har vært kjempe flink og tatt ansvar hjemme. Da snakker jeg om alt fra og lage mat til og vaske klær. Så om noen mener disse mennene kun sitter på ræva og drikke te, ja da har jeg vært heldig og ikke funnet meg en slik!

Han har egne venner og sosialiserer seg med dem, det er noe jeg kjenner er veldig godt. Det gir meg en indre ro at han ikke trenger og være totalt avhengig av meg, noe man ofte er når man kommer til et nytt land og må starte helt på nytt. Innimellom det og være en ektemann,venn og ny borger trener han flere ganger i uka. Også her har han funnet seg trenings kamerater som av og til stikker innom. Synes det er fint han har noe og finne på om dagene, mens jeg er på jobb eller de få gangene vi går sammen.

Bayram er også en veldig hjemmekjær mann, han kan godt plante seg nedi sofaen og lese i timesvis, og er det noe jeg liker så er det at han alltid er hjemme når jeg kommer hjem fra jobb.

20130317-122051.jpg

Når det gjelder samfunnet vi lever i, har jeg prøvd og ikke fokusere noe særlig på det. Jeg lar han heller «holde på» selv, om dere skjønner hva eg mener. Han får selv lære seg hvordan ting fungerer her til lands, akkurat som jeg måtte gjøre da jeg kom til Tyrkia. Jeg synes han er tøff og kjempe flink å han har tatt alle utfordringene på strak arm. Han er fascinert over været vårt her, at det kan rive litt i veggene eller snø nesten en meter over natten. Men jeg vet jo det at han savner sol og varme dager i Tyrkia. Men nå får han heldigvis oppleve sommer for første gang, å jeg har vært veldig klar på at her går gradestokken sjeldent over 25. Her er jo også kultur forskjeller, men ingen som skaper problemer. Noe han savner er nok båndet mellom familien og menneskene i Tyrkia, der kan ikke vi nordmenn måle oss engang. I motsetning til en Tyrker, er en nordmann kald.

Han er også veldig klar på at vi ikke skal være her for alltid, der er vi heldigvis 100% enig. Vi er ikke her for og leve et helt liv, vi vil begge to bo i Tyrkia, vi vil at barna våre skal vokse opp der og vi vil sette pris på livet der, ikke her. Så den dagen kontoen smiler, drar vi nedover.

Det er to ting som er negativt for hans del med og bo her. Det ene er språket og det andre er jobb. Han har ikke hatt mulighet til og ta noe språk skole enda, siden vi har vært gjennom en prosess med oppholdskort og nå skal direkte til Norge. Der skal han på skole så snart økonomien sier ja til det, i mellomtiden er han flink og prøve seg på litt norsk i hverdagen og bruker Internett.  Vi bor også på et veldig lite sted, men enda mindre muligheter for jobb. Han er vant til og jobbe året rundt, og arbeidsdager helt oppi 18-20 timer i døgnet når det står på som værst. Så det og komme hit og blir hjemmeværende, skjønner selv jeg at må ta på. Men han klager ikke og er flink til og se framover, og det er veldig godt for oss begge.

 

Nå venter nye utfordringer i Norge….

4 thoughts on “Bayram`s hverdag

  1. awwww for en herlig mann du har. Jeg er helt sjokkert over hvor flink han er i huset (kan dessverre ikke skryte av min askim, he he)
    Det er nok godt for dere begge å vite at dette er bare en midlertidig holdeplass og en dag om ikke alt for lenge skal dere få bo i Tyrkia.
    Ønsker dere i alle fall lykke til på ferden og deres nye eventyr 🙂 Skal bli spennende å følge dere videre.

  2. Hei !:)
    Har sikkert lest alle innleggene dine i bloggen din, da det hjelper meg veldig mye siden jeg er i samme situasjon.
    Jeg forsøker å få forloveden min Tuncay hit til Norge, men er utrolig vanskelig.
    Vi har fått avslag på besøksvisum, og dette tok veldig knekken på oss der og da, helt til jeg leste om muligheten om å flytte til Sverige !
    Nå har jeg altså, begynt å se etter mulighetene om å flytte dit og det å få ha ett liv sammen med Tuncay. Hvordan er reglene der for å kunne søke han dit?
    Inntektskrav osv. Vet fra tidligere at det er ei stor papirmølle å skal søke, men vi planlegger å gifte oss i Tyrkia etter nyttår. Vi har da vært ilag i 2 år.

    Beklager å spørre så mye, men vi hører så mye forskjellig ang både Sverige og besøksvisum at jeg tenkte det var like greit å spørre noen som faktisk har vært igjennom det!

Legg igjen en kommentar

