Gastric Bypass

Først så må jeg få si at jeg er IKKE gravid og det er ingen ny statsborger på vei : )  Etter at jeg nevnte i går at jeg hadde et vellykket besøk hos legen min, begynte det og tikke inn meldinger i innbokser både her og der.

Som sagt så hadde jeg et vellykket besøk hos legen min. Tema er overvekt, og jeg er nå et steg nærmere en slanke operasjon. Dette er noe jeg har tenkt på lenge, men legene jeg har hatt har ikke villet henvise meg noe sted. De mener at trening og kosthold kan gjøre underverker, vel jeg trenger ikke noe underverk, jeg trenger et mirakel!

Den legen jeg har nå var veldig forståelsesfull, og jeg er veldig fornøyd med og snakke til noen som bryr seg om situasjonen. Noen som skjønner hva jeg som person går gjennom, og hvor vanskelig det faktisk er.  Jeg har slitt med rygg plager i mange, mange år og nå nylig virkelig fått kjent på smerter i knærne. I tillegg til andre plager, jeg ikke føler for og nevne her inne.

lll

Jeg har nære familiemedlemmer som har diabetes og må ta insulin flere ganger om dagen, skjelett relaterte plager og overvekt. Så det er ikke bare meg. Jeg har sett med mine egne øyne hvordan en slik operasjon har endret livet til mennesker jeg er glad i.

I første omgang er jeg henvist til St.Olavs hospital her i Trondheim, så får vi se hvor veien går etter konsultasjonen. Denne prosessen kan jo som kjent ta veldig lang tid, opptil flere år. Men i følge legen har jeg «gode odds», i tillegg er jeg ung og en slik operasjon kan forebygge mye i min situasjon. 

Jeg er ett skritt nærmere, jeg er glad for at jeg endelig har funnet noen som vil hjelpe meg og jeg er veldig spent på veien videre : )

8 thoughts on “Gastric Bypass

  1. Så tøff du er May-Lise!!! En slik operasjon er ikke bare-bare heller, like tøft og gå ned i vekt etter en slik operasjon som for en som ikke har tatt en slik operasjon, mtp kostholdet osv. Håper du får det som du vil og veldig snart. Lykke til!

    • Det er uten tvil en voldsom forandring både fyisk og psykisk. Å ikke minst en stor påkjenning for kroppen. Man går jo ned ti talls kilo på kort tid…
      Når det gjelder kostholdet må man jo begynne fra scretch, altså som en baby.. Første ukene spiser man jo moset mat bla. Har ikke muligheten til og tenke på utskeielser engang …
      Men jeg er klar, har jo tenkt veldig nøye over dette, så håper det går min vei 🙂

  2. Så bra for din del 🙂 Men hvis jeg var deg tror jeg at jeg ville prøvd å gå ned i vekt først. En slik operasjon er en voldsom påkjenning som virkelig ikke er å anbefale. Jeg er helsepersonell selv og kjenner flere som har tatt opr. Jeg vet jo ikke hvor høy bmi du har, men jeg tror jeg ville prøvd å gå ned mer i vekt selv og se om det kan gå 🙂 Ut fra det du skriver i bloggen hvertfall er det mye hverdagskosing med brownies og kjeks, og det er jo slike ting du kan bytte ut med grønnsaker o.l. og gå ned titalls kilo på få mnd 🙂 Hva med å prøve knekkebrødkuren? Går kun ut på å bytte ut brød med knekkebrød, og ris, pasta og poteter med grønnsaker. Og så selvfølgelig spise grønnsaker og slikt i stedet for kaker og godteri 🙂 Jeg gikk ned 10 kg med den, ei venninne 25 kg. Og da er det lov å kose seg på lørdager 🙂 Lykke til uansett.

    • Hei Sissel 🙂
      Jeg har prøvd og gå ned i vekt i mange år. Man blir ikke henvist uten videre!?
      Klart det er en påkjenning og ikke minst en kjempe jobb både før og etterpå. Men dette er noe jeg har tenkt nøye gjennom.
      Jeg kjenner også flere som har tatt denne operasjonen så har fått svarene jeg lurer på fra «rette kanten».
      Hverdags kos blir det gjerne litt for mye av, men ikke alltid. Om man koser seg med et kake stykke, eller kjeks, betyr jo ikke det at man har en usunt kosthold ellers?
      Jeg har som sagt tenkt mye gjennom dette. Etter utallige dietter, kostholdskurs og forsøk på og komme nedover med trening i flere år, ser jeg dette som siste og eneste utvei.
      Om knekkebrødkuren, sykehusdietten osv funker for noen er det kjempe bra, men for meg er det bare forbigående resultater, dessverre…

  3. Tror også jeg ville kuttet absolutt all hverdagskos og brukt kroppen mere aktivt. Jeg slet med å gå ned i vekt i masse masse år men når jeg endelig klarte å kutte ut hverdagskosen helt da først gikk vekta ned! Støtter deg uansett hva du velger jeg altså, bare syns ikke alltid at du prøver hardt nok å gå ned. Masse lykke til iallefall ❤

    • Joda mulighetene er mange, og jeg har klart og gått ned masse før, men vekttap har hele veien vært forbigående for meg, er også det som gjør en slik operasjon veldig aktuell for meg. Er jo ikke uten grunn at jeg ble henvist, og at legen skjønte at jeg trenger dette hjelpemidlet.
      Nei motivasjonen går opp og ned, noen ganger er jeg kjempe flink, andre ganger detter jeg helt ned i kjelleren og løsningen blir ofte helt feil.
      Det er jo mange ting som gjør at jeg ikke klare og holde meg, er jo ikke bare meg og motivasjonen det går på, det ligger jo en del i genene også. Har jo to som står meg svært familienært som slet i ti talls år, etter operasjon har de fått et nytt liv, Alhamdulila!
      Vet du støtter meg uansett søte, og det er godt og vite 🙂

Legg igjen en kommentar

