6 måneders fristen har løpt ut!

I dag er det 6 måneder siden jeg sto i skranken på Trondheim politikammer og diskutere fram å tilbake med denne uprofesjonelle damen i skranken. Men vi fikk levert søknaden vår om oppholdskort og den ble uten tvil ikke engang åpnet, før den ble videresendt til UDI. Det betydde bare en ting for oss, at vi var garantert noen lange måneder med venting. Tiden har igrunn løpt avsted, og jeg har prøvd og ikke tenke så mye over at vi hadde en sak inne.

Forskjellen på og søke en vanlig familiegjenforening og en søknad om oppholdskort gjennom EØS, er at det ikke er en antatt behandlingstid på 6 måneder, men et ganske klart direktiv som skal følges, og hvor det kommer tydelig fram at et svar skal ligge ett vedtak framme innen 6 måneder. På telefonlinjen i dag med UDI fikk jeg beskjed om at vi ikke engang hadde fått tildelt en saksbehandler. Dette kom IKKE som noen overraskelse, og jeg sa klart fra at jeg kom til og klage dette videre siden de ikke har overholdt behandlingstiden, som er en tydelig brudd på direktivet.
For engang skyld var der en hyggelig dame i andre enden som kunne jobben sin, og hun tilbød seg og sende en mail til EØS avdelingen, så da håper jeg virkelig at jeg kan få et litt klarere svar på hvordan ting ligger an på fredag. Selv om jeg ikke har troen i det hele tatt.

IMG_1026

Jeg har det på ingen måte travelt med og få et svar, for min eller for vår del er det egentlig en prinsipp sak. Men samtidig så kan det jo være veldig greit og kunne senke skuldrene og vite hvor vi skal befinne oss de neste årene. Får vi et avslag, søker vi på nytt med et håp om omgjøring av vedtaket, og er det nei også da må vi jo ut på flyttefot igjen. For min del er jeg lei av og sitte på vent, for at en eller annen kontor rotte skal sitte og avgjøre om jeg får leve et normalt liv sammen med mannen min eller ikke. Hadde det vært opp til meg alene, hadde vi pakket og dratt til Tyrkia. Men det ser ut som om visst livet i Norge går i vasken, er Sverige vår plan B. Dette er jo av samme grunn for at vi valgte Norge, økonomien! Insallah, så kan vi snart leve som normale mennesker, uten og må svømme i papirarbeid, telefoner,flytting og enorme ventetider overalt.

Nå skal jeg heller vende hjernen over på positive ting. Jeg har mannen min her sammen med meg og jeg er heldig  Mannen har hatt fri i dag og vi har bare kost oss hjemme. I morgen satser vi på en minst like fin dag som i dag. Ha en fin kveld alle!

4 thoughts on “6 måneders fristen har løpt ut!

    • Ja, absolutt. Man kan få avslag på feks. ikke reelt opphold i Sverige. Nå har jeg jo vært arbeidstaker og bodd der langt over veiledende tid. MEN det er jo snakk om UDI, så man vet jo aldri utfallet.
      Jeg tørr å tro at saken vår får et positivt vedtak, men greit å ha en plan B.

Legg igjen en kommentar

