Serinakaker

I helgen har jeg virkelig fått kjent på bakegleden. På fredag skulle jeg egentlig slå til med lussekatter, men det ble serinakaker i stede siden jeg skulle bort på kvelden.
Er kjent med disse kakene fra barndommen, mamma lager alltid serinakaker til jul som en av sju slag, og de smaker jo så godt. Er første gangen jeg lager de, men så enkelt og så godt som det ble er det mulig dette blir laget utenom julen også.

DSC03202

Du trenger:    1 egg  250g hvetemel  150g romtemperert margarin  100 g sukker  2 ts vaniljesukker  2 ts bakepulver

DSC03203

DSC03215

Framgangsmåte:

 Smuldre sammen margarin, mel, bakepulver og vaniljesukker.
 Rør sammen egget og sukkeret i margarin/mel blandingen.
 Del deigen i to eller fire biter. Rull hver enkelt bit til en lang middels tykk pølse og del pølsen opp i små biter som du ruller til små baller. Sett 16 kuler på et stekebrett, og trykk dem ned med en gaffel.
 Pensle  med litt eggehvite og strø over perlesukker.
Stek kakene midt i ovnen i 8-10 minutt på 200 grader.

– Jeg brukte hendene for og smuldre det tørre med smør, og blande i både egg å sukker. Jeg mener det er det enkleste siden deigen ikke blir tilsatt annen væske enn egg.

DSC03222

 

Håper det smaker!

Legg igjen en kommentar

