Gastric Sleeve

Jeg har lagt merke til nye lesere på statistikk, kommentarfeltet og på mail. Det synes jeg er kjempe koselig! Det er klart at nå som det har dukket opp et nytt tema her på bloggen, trekker det og til seg nye mennesker, og det er spennende.

Jeg tenkte og skrive litt om operasjonen jeg skal ta, og hvilken type kirurgisk inngrep det er.
Kirurgen og jeg ble enige om en gastric sleeve. En sleeve er ikke en like» innviklet»  operasjon som en gastric buypass. Og for meg som er ung, og ikke har noen alvorlige plager er dette passende for meg. I tillegg sies det og være bedre med tanke på at jeg har et sterkt ønske om barn.

sleeve

De blir å fjerne ca 85% av magesekken min, så den blir som et rør. På denne måten vil jeg jo få et betraktelig mye mindre volum i magen og metthetsfølelsen oppnås mye raskere.
I motsetning til ved en gastric buypass kobles ikke tynntarmen ut, og næringsopptaket vil ikke bli like dårlig. Men man må påregne å ta B 12 (vitamin) sprøyte hos legen regelmessig resten av livet. Andre vitaminer skal jeg ta rundt 6 måneder etter operasjonen, så får vi se hva blodprøvene viser.
Ved og spise små og hyppige måltider, holde meg i form og ta godt vare på den nye minimagen min vil jeg oppnå et vekttap, og forhåpentligvis klare å få vekk all overvekten min.

Men som med alt annet er det jo også risikoer ved en operasjon. Ved en sleeve er det bla. sårinfeksjon, blodpropp, lungebetennelse og urinveisinfeksjon. Dette kan behandles med gode resultater og gir sjelden varige mén. Som ved andre operasjoner kan man flere måneder etterpå få problemer med et arr som kan kreve behandling.
Blødninger og lekkarsjer i stiftesømmen kan oppstå. Ved an sleeve kan man risikere å få halsbrann og sure oppstøt.  Men hvis du ikke har vært mye plaget med halsbrann tidligere er liten fare for at dette blir langvarig problem. Det anbefales og diskutere dette med kirurgen om det skulle være aktuelt for noen.

Dumping er en rekke symptomer som kommer som følge av matinntak hos personer hvor kost går fort inn i tynntarmen uten å bli behandlet tilstrekkelig i en magesekk. Tidlige symptomer på dumping,  vanlig 30-60 minutter etter matinntak kommer frem med kvalme, slapphet og uvellhet, diaré, søvnighet, svetting, økt hjertefrekvens og svimmelhet.

Sene symptomer ved dumping kan komme 1-3 timer etter måltid med vanlige symptomer som svetting, svakhet/utmattelse, svimmelhet, angst, nervøsitet, hjertebank, besvimelse, forvirring, diarè og lavt blodsukker. Dumping er nok så vanlig etter Gastric Bypass, og forekommer også etter Gastric Sleeve.

Man kan også oppleve og få mye løshud, dette kan føre både til psykiske og fysiske problemer. Det er viktig og være flink å trene både før og etter operasjonen.
Følg de instruksene man får fra sykehuset eller klinikken før og etter operasjonen.

Viss noen av dere som er innom her og leser, har vært gjennom en gastric sleeve, gi meg gjerne et lite vink i kommentarfeltet eller på mail som du finner helt øverst på siden under kontakt. Synes det er kjempe spennende og høre om hvordan det har gått med andre 🙂

 

 

4 thoughts on “Gastric Sleeve

  1. Heisann!
    Jeg har fulgt deg i en del år nå og det blir kjempe spennende å følge deg nå framover
    mot operasjonensom du skal ha 🙂
    Jeg ønsker deg masse lykke til 🙂

Legg igjen en kommentar

